جلوگیری از هک وای فای

جلوگیری از هک وای فای

وای فای ( Wi-Fi ) از سیستم های متداول ارتباطی اینترنت و شبکه بوده و اغلب ما از آن استفاده می کنیم. وای فای در دسته مربوط به ارتباطات بی سیم ( وایرلس ) قرار می گیرد و از قوانین مربوط به آن پیروی می کند. برای اینکه بتوانید به درستی از این قابلیت استفاده نمایید می بایست راه های جلوگیری از هک وای فای را نیز بدانید و در صورت وجود مشکل، آنرا برطرف نمایید.

چرا جلوگیری از هک شدن وای فای اهمیت دارد؟

با هک شدن وای فای، امکان سوء استفاده برای هکر فراهم می شود. بسیاری بر این عقیده هستند که در صورت هک شدن وای فای، حجم اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد! علاوه بر این موضوع می بایست بدانید که مسئولیت قانونی و حقوقی اینترنت مورد استفاده با مالک آن اینترنت می باشد. تصور کنید وای فای مودم شما هک شده و بواسطه این موضوع، هکر از اینترنت شما برای مقاصد مخرب و غیرقانونی استفاده کرده باشد. در اینجا شما مسئول این موضوع هستید زیرا آی پی اینترنت مورد استفاده شما که در آن لحظه، مالکیت آن نیز با شما بوده است. پس موضوع کاملا روشن است که جلوگیری کردن از هک وای فای یک الزام محسوب می شود.

روش های جلوگیری از هک وای فای مودم

در این مطلب قصد داریم نحوه تامین امنیت وای فای مودم های اینترنت را آموزش دهیم. با استفاده از این آموزش ها قادر خواهید بود به راحتی از نفوذ و هک شدن وای فای مودم خود جلوگیری نمایید. موارد بشرح زیر می باشد:

  1. غیر غعال کردن قابلیت اتصال WPS
  2. تعیین رمز عبور قوی برای وای فای و ادمین مودم
  3. محدود کردن اتصال دستگاه ها به وای فای با مک آدرس
  4. بروزرسانی Firmware مودم
  5. فعال کردن فایروال مودم
  6. انتخاب حالت امنیتی WPA2-PSK برای وایرلس
  7. فعال کردن قابلیت مخفی کردن SSID
  8. بررسی دستگاه های متصل شده به وای فای

غیرفعال کردن قابلیت اتصال WPS

WPS مخفف Wi-Fi Protected Setup امکان اتصال آسان دستگاه ها (بدون نیاز به وارد کردن رمز بصورت دستی) را به وای فای مودم فراهم می کند. با توجه به وجود مشکل امنیتی حاد در WPS امکان نفوذ به مودم از طریق این ابزار وجود دارد که بهتر است آنرا غیر فعال کنیم. برای اینکار کافیست به ادمین مودم خود وارد شده و در بخش مربوط به تنظیمات Wi-Fi گزینه مربوط به WPS را در حالت Off یا Disable قرار دهید. برای ورود به ادمین مودم کافیست مقدار 192.168.1.1 را در مرورگر وارد نموده و برای یوزر و پسورد مقدار admin را وارد نمایید. اگر رمز وارد شده صحیح نبود موارد زیر را بررسی نمایید:

  • مقدار 1234 را نیز امتحان نمایید.
  • ممکن است رمز عبور، قبلا تغییر داده شده باشد.

تعیین پسورد قوی برای وای فای و ادمین مودم

رمز عبور قوی موجب می شود که هک شدن سخت و سخت تر شود به نحوی که اگر رمز عبور مناسبی را انتخاب و استفاده نمایید امکان هک کردن آن بسیار ناچیز است و می توان گفت قابل هک نیست. هر دو مورد را می توانید پس از وارد شدن به ادمین مودم تغییر دهید.

محدود کردن اتصال دستگاه ها با مک آدرس

این امکان وجود دارد که اتصال دستگاه ها به وای فای را به MAC Address محدود نماییم. اینکار را می توانید پس از وارد شدن به ادمین مودم، در بخش Filter انجام دهید. البته انجام اینکار به دلایل متعددی نظیر اینکه مک آدرس را می توان دور زد، توصیه نمی شود.

بروزرسانی Firmware مودم

اینکار موجب بالا رفتن کلی سطح کارایی و امنیت می شود. برای اینکار تنها کافیست Firmware مربوط به مودم خود را از سایت اصلی تولید کننده مودم خود دریافت نموده و پس از وارد شدن به ادمین مودم از بخش Firmware Upgrade نسبت به ارتقا نسخه آن اقدام نمایید.

انتخاب حالت امنیتی WPA2-PSK برای وای فای

پیشنهاد می کنیم مدل امنیتی WPA2-PSK را برای وای فای خود انتخاب نمایید زیرا به لحاظ اتصال و نشست های ارتباطی به شکل امن عمل می کند و موجب بالا رفتن سطح امنیت می شود. اینکار از بخش مربوط به تنظیمات Wi-Fi قابل انجام است.

مخفی کردن SSID

مخفی کردن SSID نیز موجب می شود نام وای فای مشخص نباشد که تا حدودی در تامین امنیت وای فای نقش مثبتی را ایفا می کند. در صورت مخفی کردن SSID در هنگام اتصال به وای فای می بایست نام را نیز خودتان بصورت دستی وارد نمایید. برای انجام اینکار تنها کافیست به بخش تنظیمات وای فای رفته و تیک مربوط به Hide SSID را بزنید.

بررسی دستگاه های متصل به وای فای

بهتر است هر از گاهی به ادمین مودم خود وارد شده و لیست دستگاه های متصل به آنرا بررسی نمایید. در صورتی که دستگاه ناشناسی در لیست قرار دارد می توان نسبت به شناسایی و محدود سازی آن اقدام نمود.

نتیجه گیری و جمع بندی موضوع

امنیت بصورت مطلق وجود ندارد! بلکه می توان با انجام کارهایی میزان آن را به حداکثر رساند. برای جلوگیری از هک وای فای کافیست موارد ذکر شده بخصوص مورد 1 و 2 را انجام دهید تا مانع هک شدن مودم و وای فای آن شوید. در انتها شما را به مطالعه مطالب مرتبط دیگر دعوت می کنیم. مطالب پیشنهادی به شرح زیر می باشد:

در انتها اگر سوال، ابهام و نظری در خصوص مطلب جلوگیری از هک وای فای دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.