ترک خود ارضایی

ترک خود ارضایی

خودارضایی یا استمنا به انگلیسی ( Masturbation ) اقدامی است که طی آن، شخص بدون برقراری رابطه جنسی بصورت غیرطبیعی خود را به حالت نزدیک به اوج لذت جنسی ( ارگاسم ) می رساند. در واقع لذت حاصل از خود ارضایی را می توان تا حدودی نزدیک به حالت طبیعی دانست اما این دو تفاوت های بسیاری دارند که در ادامه، آنها را عنوان و تشریح خواهیم کرد. حال اگر به خودارضایی، اعتیاد دارید و تصمیم گرفته اید آنرا ترک کنید پیشنهاد می کنیم این مقاله که در خصوص ترک خود ارضایی است را از دست ندهید.

ریشه یابی چرایی گرفتار شدن به خودارضایی

لذت، احساسی که میزان و عمق آن به روان ما مربوط می شود! به این معنی که شخص با تصورات ذهنی خود میزان لذت را از هر چیزی را برای خود تعیین می کند. در هنگام برقراری رابطه جنسی معمول (بخصوص قانونی و شرعی)، غالبا روح و جسم هر دو به ارضا می رسند. بنابراین باید توجه داشت که یکی از دلایل عمده گرفتار شدن به خودارضایی، نیاز به ارضای جسمی و روحی می باشد که متاسفانه در خود ارضایی تنها جسم به قدر ناچیزی احساس لذت کرده و به لحاظ روحی چیزی که باقی می ماند احساس گناه، حقارت، عذاب و پوچی برای فرد است! همچنین با توجه به اینکه شخص به لحاظ روحی و روانی ارضا نمی شود خودارضایی را می توان به آب شور تشبیه کرد که فرد هر قدر از آن می نوشد بیشتر احساس تشنگی می کند. با توجه به وجود مشکلات فراون در کشور ما و عدم وجود یک راهکار مناسب برای حل اصولی این مشکل، نوجوانان و جوانان بصورت ناخواسته وارد این گرفتاری شده و دیگر نمی توانند از آن خارج شوند. موضوعی که کاملا مشخص است هر انسانی بر اساس ساختار خلقت پس از سن بلوغ، احساس نیاز به برقراری رابطه جنسی و ارضا شدن را در خود می بیند. حال اگر راهکار مناسبی برای مدیریت این موضوع وجود داشته باشد فرد از آسیب های حاصل از خودارضایی در امان خواهد بود. در ادامه به مجموعه عواملی که موجب گرفتاری نوجوانان و جوانان به خودارضایی می شود اشاره می کنیم:

  • عدم توجه یا کم توجهی والدین بخصوص در زمان بلوغ به لحاظ آگاه سازی و مراقبت
  • برانگیخته شدن حس کنجکاوی و متعاقبا فراهم بودن ابزارهای خودارضایی
  • ضعف ارادی شخص و تسلیم شدن در برابر هوس های فکری
  • و …

وظیفه والدین این است که فرزند خود را از مضرات و آسیب های این موضوع آگاه کرده و زمینه را برای یک ازدواج درست فراهم کنند.

آسیب های حاصل از خود ارضایی را بشناسید

خودارضایی، آسیب های جسمی و روحی فراوانی دارد که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

  • آسیب های جسمی نظیر ضعف جسمانی، ضعف حافظه، ضعف چشم و …
  • آسیب های روحی نظیر حس گناه، پوچی، عذاب و …
  • آسیب های اجتماعی نظیر عدم وجود اعتماد به نفس و عزت نفس، سردی و …
  • آسیب های دیگر نظیر عدم میل به ازدواج، زودانزالی و مشکلات مربوط به آن
  • آسیب های بسیار جدی نظیر به وجود آمدن افکار خودکشی و یا افکار تعارض به محارم

آسیب های حاصل از ترک خود ارضایی !

ممکن است این را شنیده باشید که ترک کردن خودارضایی نیز آسیب هایی دارد! در پاسخ باید گفت آسیب یا آسیب های آن به قدر کم است که نمی توان آنرا با آسیب های حاصل از اعتیاد به خودارضایی مقایسه نمود. پس بر همین اساس توصیه می شود این موارد را نادیده گرفته و با تصمیمی قاطع با این موضوع مقابله کنید. مطمئن باشید آثار مثبت ترک خودارضایی بسیار بسیار بیشتر از عدم ترک آن است.

روند اصولی ترک اعتیاد به خودارضایی

قبل از هر کاری برای ترک خود ارضایی می بایست یک تصمیم جدی بگیرید! به این معنی که خودتان از ته دل بخواهید که خودارضایی را کنار گذاشته و ترک کنید. موضوعی که می بایست به آن توجه داشته باشید این است که ممکن است پس از انجام استمنا برای چند ساعت احساس پشیمانی کنید و بعد از آن با بیدار شدن مجدد میل جنسی، این موضوع را به کلی فراموش کنید! بهترین زمان تصمیم گیری نیز پس از خودارضایی البته همراه با منطق می باشد. شما باید برای خود برنامه ریزی کرده و به آن عمل کنید. مجددا توصیه می کنیم که احساسات را کنار گذاشته و با منطق و واقعیت اقدام به برنامه ریزی و محدود کردن خود نمایید تا نتیجه مطلوبی بدست آورید.

برای ترک خود ارضایی باید سبک زندگی خود را تغییر دهید!

با انجام یکسری کارهای ساده مانند کنترل تغذیه و داشتن برنامه روزانه می توانید اقدامات بسیار موثری و کارسازی در جهت به حداقل رساندن یا ترک کامل خود ارضایی انجام دهید. این موارد عبارتند از:

  1. به حداقل رساندن مصرف غذاهای بالا برنده میل جنسی
  2. فرار از تنهایی بخصوص تنهایی در خانه
  3. برنامه ریزی برای همه ساعات شبانه روز و متعاقبا عمل کردن به آن
  4. اجتناب از خوابیدن در زمان هایی که بدنمان نیاز به خواب ندارد.
  5. ورزش کردن و پیاده روی منظم روزانه به جهت دفع انرژی های اضافه از بدن
  6. خواندن نماز و الزام خود به آن که موجب تقویت روح شده و روحیه شما رو قوی تر می کند.
  7. به فکر ازدواج باشید! یا اگر فعلا زود است یا شرایط آن را ندارید برای رسیدن به آن برنامه ریزی کنید.

ترک خودارضایی در پسران و مردان

ساختار خود ارضایی در اغلب موارد بین پسران و دختران یکسان است اما می بایست توجه داشت که نحوه ترک آن می بایست بر اساس ساختار فکری و جسمی شخص صورت گیرد. در برخی موقع راهکارهای ترک خودارضایی پسران برای دختران مناسب نیست و بالعکس! یکی از بهترین روشها برای ترک خودارضایی در پسران ، ازدواج کردن است. همچنین روشهای دیگر مانند برنامه ریزی و ورزش نیز بسیار موثر است.

ترک خودارضایی در دختران و زنان

همانطور که گفته شد ازدواج یکی از راهکارهای موثر برای ترک کردن خودارضایی است اما با توجه به اینکه اغلب دختران در ایران برای ازدواج پا پیش نمی گذارند نمی توان این راهکار را برای دختران کاملا موثر دانست. بر همین اساس برنامه ریزی و حضور بیشتر در اجتماع و فرار از تنهایی را می توانیم به عنوان راهکارهای موثر برای ترک خودارضایی در دختران در نظر بگیریم.

نتیجه گیری و جمع بندی موضوع

ممکن است برای ترک خودارضایی بارها و بارها تصمیم گرفته و نتوانسته اید آنرا ترک نمایید. در این خصوص باید گفت شما با تصمیم به ترک خود ارضایی به جنگ امیال طبیعی بدن خود می روید که قطعا کار سختی است. با راهکارهای ساده و اساسی که ذکر شد می توانید خودارضایی را ترک کرده و یا آنرا به حداقل ممکن برسانید. برای مثال وضعیت فردی که هر روز اقدام به خود ارضایی می کند با فردی که هر دو هفته یکبار اینکار را انجام می دهد اصلا قابل مقایسه نیست! پس در ابتدا سعی کنید با کنترل رژیم غذایی و برنامه روزانه، خود را از اعتیاد به خودارضایی رها کنید و پس از آن به فکر ترک کامل خودارضایی باشید.