حملات پانیک و نحوه درمان آن

حملات پانیک

حملات هراس یا حملات پانیک ( Panic attacks ) نوعی اختلال روحی روانی است که به شکل اضطراب شدید و با علائم جسمی بروز می کند. اگر شخصی بصورت مکرر تحت حمله پانیک قرار گیرد می بایست سریعا تحت درمان قرار گیرد. باید توجه داشت که معمولا حملات پانیک بصورت علائم جسمی و فیریکی نمایان می شود. با توجه به اینکه شخص در طی اولین حملات، شناختی از این موضوع ندارد احساس می کند جسم او دچار مشکل شده و یا در حال سکته یا مرگ می باشد! در حالی که چنین چیزی نبوده و بدن فرد تحت حملات شدید اضطرابی قرار گرفته شده است. در این مطلب علاوه بر طرح موضوع، قصد داریم نحوه درمان پانیک را به شما آموزش دهیم.

علائم حملات پانیک چیست ؟

قصد داریم علائم حملات پانیک را مطرح نماییم تا آنرا با سکته کردن یا مرگ اشتباه نگیرید! علائم حملات پانیک عبارتند از:

  • تپش قلب شدید (اغلب به همراه احساس فشردگی در ناحیه قفسه سینه)
  • احساس خفگی، سرگیجه، حالت تهوع، ضعف و عدم تعادل
  • گرم یا سرد شدن بدن (بخصوص بخش خاصی از بدن مثل شانه ها، دست ها و …)
  • عرق کردن، لرزش بدن یا حالت بی قراری و شتابزدگی

در طول حملات پانیک ، ممکن است شما حالات زیر را داشته باشید:

  • احساس از دست رفتن کنترل و تعادل
  • بروز حملات قلبی و سکته
  • احساس مرگ

پانیک را می توان بدترین حالت حسی انسان در طول زندگی دانست! اشخاصی که این تجربه را نداشته اند نمی توانند درک درستی از آن داشته باشند. به همین جهت توصیه می کنیم به هیچ عنوان با انجام کارهای نادرست، فرد مورد نظر را بیشتر مضطرب نکنید. اگر قصد کمک کردن دارید یا خودتان مبتلا به حملات پانیک هستید، لطفا با دقت تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تشریح پانیک و درمان آن از زبان یک بیمار بهبود یافته

وضعیت زندگی و شغلی بسیار بدی داشتم. در مدت زمان کوتاهی به دفعات زیاد با خبرهای بد، استرس و اضطراب بسیار زیادی به من تحمیل شد که بعد از چند ساعت یا چند روز با از بین رفتن مشکل یا موضوع اضطراب آور، بصورت کامل برطرف می شد. بدلیل حجم بالای کار تا دیروقت مشغول کار بودم. خسته شدم و تصمیم گرفتم بخوابم. به محض اینکه خوابیدم احساس کردم نمی تونم نفس بکشم! این موضوع با استرس همراه شد و باعث شد ضربان قلبم به شدت بالا بره، دستپاچه شدم و از روی تختم بلند شدم. نیرویی شدید، قفسه سینه م رو می فشرد و تقریبا مطمئن شده بودم که در حال سکته قلبی هستم و دارم می میرم! به زور خودم رو به بیمارستان نزدیک خونه رسوندم. تا رسیدم نزدیک بیمارستان حالم نسبتا بهتر شد. دکتر با دیدن حال و روزم بلافاصله گفت حمله هراس هست و باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کنم. با این حرف انگار همه اون علائم به کلی از بدنم رفت و بصورت کامل آروم شدم!

صبح که شد رفتم روانپزشک و بعد از پرسیدن یک سری سوالات که آیا بیماری جسمی خاصی داری یا نه؟ ایشون هم تشخیص دادن که حمله پانیک بهم دست داده و باید تحت دارو درمانی قرار بگیرم. داروها رو گرفتم و مصرف کردم. با توجه به اینکه معمولا بیشتر از دو سه روز دارو مصرف نمی کنم با همین تصور، مصرف داروها رو قطع کردم و اینبار بعد از گذشت دو روز چنان حمله ای بهم دست داد که بصورت کامل باورم شد دارم می میرم! اینبار شدت موارد قبلی بیشتر و چنگ شدن دست ها هم بهش اضافه شد. بلافاصله رفتم دکتر روانپزشک دیگه و موضوع رو مطرح کردم که در جواب گفتن باید حداقل یکسال این داروها رو مصرف کنی و نباید به هیچ عنوان مصرفش قطع بشه. همچنین پیشنهاد دادن برم پیش روانشناس. چند باری بخاطر اینکه داروها بشدت خواب آور بودن اونا رو گذاشتم کنار و باز برگشتم سر روز اول!!! تا اینکه برای مشاوره پیش روانشناس رفتم. از بین حرفای ایشون، دو مورد باعث شد مشکل پانیک من بصورت کامل از بین بره!

  1. هیچ کسی تابحال از حملات پانیک نمرده!!!
  2. وقتی حمله بهت دست داد توی یه پاکت کاغذی یا پلاستیکی با آرامش نفس بکش.

و این بود که من یاد گرفتم پانیک رو کنترل کنم و ازش نترسم. چند بار که میخواست حمله شروع بشه بلافاصله به خودم قوت قلب میدادم. اگه پاکت دم دستم نبود با قرار دادن دستام جلوی بینی و دهانم، حالت کاسه ای برای تنفس ایجاد میکردم و بعد چند ثانیه کاملا آروم میشدم. گذشت و گذشت تا اینکه خبری از این پانیک نشد! حالا بیش از دو سال هست که دلم براش تنگ شده اما خبری ازش نیست!!!

در انتها توصیه می کنیم مطالب زیر را نیز مطالعه نمایید:

اگر چنانچه سوال، ابهام و نظری در خصوص حملات پانیک دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.