افسردگی و نحوه درمان آن

درمان افسردگی

افسردگی را می توان یکی از متداول ترین اختلالات روحی روانی دانست که افراد بسیاری را درگیر خود کرده است. ممکن است حالات افسردگی بصورت موقت در هر فرد دیده شود اما نمی توان گفت که شخص حتما افسرده شده است! حال اگر حالات و نشانه های افسردگی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد بیش از دو هفته بصورت مداوم در یک فرد وجود داشته باشد می توان این نظر را داشت ک آن فرد افسرده شده است.

مجموعه علائم افسردگی کدامند؟

حتما توجه داشته باشید که تشخیص این موضوع در حیطه تخصص روانشناس یا روانپزشک می باشد. بر همین اساس پیشنهاد می شود موارد ذکر شده را به عنوان اطلاعات پایه در نظر گفته و تحت هیچ شرایطی به خودتان اجازه تشخیص قطعی و اظهار نظر به عنوان متخصص را ندهید! از علائم و نشانه های بارز افسردگی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وجود احساس غم و ناراحتی شدید
  • بی میلی به انجام کارهای روزانه و معمول
  • کاهش قابل توجه سطح انرژی و شادی
  • کاهش یا افزایش اشتها به مدت طولانی
  • کاهش یا افزایش مدت خواب به مدت طولانی و مداوم
  • وجود احساس اضطراب، بیقراری و آشفتگی
  • کاهش قابل توجه توان تمرکز، یادگیری، توجه، تصمیم گیری و ضعف حافظه
  • وجود احساس یاس، گناه و بی ارزشی
  • کاهش قابل توجه شوق و انگیزه برای زندگی و بی تفاوتی به تغییرات
  • وجود حالات خشم، پرخاشگری و گریه کردن

آثار و تبعات افسردگی چیست؟

افسردگی شخص را از اجتماع دور می سازد و این دوری موجب بیشتر تنها شدن او می شود. در ادامه ممکن است بدلیل احساس پوچی و گناه به فکر خودکشی نیز بیافتد! که در اینصورت روند درمان افسردگی سخت تر نیز می شود. اگر خودتان افسرده هستید و یا در معرض افسردگی قرار دارید، میل به کسب اطلاعات و درمان در این خصوص یک روزنه امید محسوب می شود که یک قدم از سایر اشخاص افسرده جلوتر هستید! در واقع یکی از مشکلات اشخاص افسرده این است که میلی به درمان ندارند و این موضوع وضعیت را بدتر می کند. اگر از اعضای خانواده یا اطرافیانتان چنین مشکلی دارد پیشنهاد می کنیم با مطالعه ادامه مطلب و کسب اطلاعات مفید در این خصوص، سلامت و بهبودی را برای ایشان به ارمغان بیاورید. برای اینکار تنها کافیست نحوه درمان افسردگی را بدانید.

نحوه درمان افسردگی – خود درمانی

اگر خودتان افسردگی دارید و میل به بهبودی، این روش ها بهترین هستند که می توانید از آنها استفاده نمایید. همچنین اگر شخص افسرده از اطرافیان شما چنین شرایطی دارند می توانید موارد زیر را به ایشان منتقل نمایید:

  1. ورزش کردن و پیاده روی منظم را فراموش نکنید.
  2. تحت هیچ شرایطی به موسیقی های غمگین گوش ندهید.
  3. غالبا با افراد شاد و شوخ طبع در ارتباط بوده و معاشرت داشته باشید.
  4. تا حد امکان با طبیعت باشید و از زندگی ماشینی فاصله بگیرید.
  5. به گذشته فکر نکنید و ذهن تان را بصورت کامل با موضوعات خوب سرگرم کنید.
  6. در صورت امکان، تغییراتی در محل زندگی و دکوراسیون آن داشته باشید.
  7. در صورت امکان هر چیزی که می خواهید بخرید و از آن لذت ببرید.
  8. ارتباط خود را با خدا بیشتر کرده و به دیگران کمک کنید.
  9. برای زندگی روزانه خود برنامه ریزی کرده و طبق آن عمل کنید.
  10. از مصرف دخانیات، مواد مخدر و مشروبات الکی خودداری نمایید.
  11. یادگیری تکنیک های مثبت اندیشی و بکارگیری آنها در زندگی

استفاده و بکارگیری روشهای فوق، تاثیر بسیار خوبی خواهد داشت اما اگر میزان افسردگی به حدی است که امکان بهبودی با روشهای فوق وجود ندارد می بایست در قدم اول از روانشناس و در قدم بعدی (در صورت نیاز) از روانپزشک کمک گرفت.

رفع مشکل به کمک روانشناس و روانپزشک

همانطور که می دانید روش کاری روانشناس به شکل مشاوره و روان درمانی بوده و روش کاری روانپزشک به شکل غالبا دارو درمانی. پیشنهاد ما این است تنها در صورتی به روانپزشک مراجعه نمایید که هیچ راه حل دیگری جز دارو درمانی نمی بینید! علت، اینکه مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند موجب اعتیاد دارویی شده و مشکلات متعدد دیگری نظیر خواب زیاد، چاقی، مشکلات گوارشی، نارسایی کبد و … را به همراه داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است تنها با دارو درمانی نمی توان از شر افسردگی خلاص شد! راه درمان این است که به مسیر و روند طبیعی زندگی خود بازگشته و تعادل در زندگی شما برقرار باشد.

اگر برای درمان افسردگی ، نیاز به روانشناس دارید پیشنهاد ما خانم دکتر جبلی می باشد. آدرس سایت : https://drjebeli.ir

چنانچه در خصوص موضوع افسردگی ، سوال یا نظری دارید لطفا آنرا در بخش نظرات مطرح نمایید.